Kalasatamanpuiston betonimötikkä on Suomenlinnan huoltolaiturin tihtaali

Eli siis mikä? No tämä alla kuvassa näkyvä kolmella jalalla Kalasatamanpuistossa seisova betoniolento.

Muokattu 2.9.2017: Artikkelia on muutettu melkoisesti lisätietojen jälkeen. Alkuperäinen otsikko oli ”Kalasatamanpuiston betonimötikkä on Sörnäisten sataman tihtaali”, mutta myöhemmin paljastui, että tuo tihtaali onkin Suomenlinnasta. Lisätietoja artikkelin lopussa.

Kalasatamanpuistossa sijaitsee betoninen mötikkä
Kalasatamanpuistossa sijaitsee betoninen mötikkä, jonka tarkoitus aiheuttaa ohikulkijoille päänvaivaa.

Eräs blogin lukija lähetti kysymyksen, tiedänkö mikä on Kalasatamanpuistossa Parrulaiturin aukiolla sijaitseva ”mötikkä”. Mötikän betonisessa selässä on kyltti, jossa teksti ”Satamassa käytetty tihtaali”.

Sörnäisten satamassa käytetty tihtaali sijaitsee nykyään Kalasatamanpuistossa Parrulaiturin aukiolla
Sörnäisten satamassa käytetty tihtaali sijaitsee nykyään Kalasatamanpuistossa Parrulaiturin aukiolla. Joku sankari on sitä käynyt spraymaalillakin hieman koristelemassa.

Tarkempi vastaus löytyy Kalasatamanpuiston puistosuunnitelman kaupunginhallituksen päätöksestä, jonka suunnitelmaselostuksessa kerrotaan seuraavaa (tärkein lause lihavoitu):

Puiston eteläosassa sijaitseva Parrulaiturin aukio koostuu veistosmaisista tasoista,
jotka on korotettu käytävien pinnasta. Tasojen materiaaliksi on esitetty suuria
valettuja betonilaattoja. Vanha valaisinmasto säilytetään muistumana satamatoiminnasta ja sen teollisesta mittakaavasta. Maston ympärille tehdään keltaiseksi maalatusta teräslevystä suojarakenne, joka toimii myös alueen opaste- ja informaatiopintana.

Aukiolle sijoitetaan myös veistoksellisena elementtinä satamatoimintaan
liittynyt, betonista ja teräksestä valmistettu tihtaalituki-rakenne.

Monitoimitalon tontin ja Parrulaiturin aukion väliin muodostuu asfalttipintainen aukio, jota jäsentävät maalatut, aaltoilevat raidat. Puiden lomaan on sijoitettu oleskelu- ja hiekkaleikkialue. Turva-alustalla ja asfaltilla pinnoitetut matalat kumpareet houkuttelevat leikkiin ja kiipeilyyn.

Tihtaalituki-rakenne tarkoittaa siis veden pohjaan juntattua alusten kiinnitystukea, kuten kirjastot.fi-palvelussa on selvitetty:

Tihtaali tai tiktaali on muunnos sanasta diktaali, joka tarkoittaa pohjaan juntatuista, rautarenkaalla yhteensidotuista paaluista tehtyä alusten kiinnitystukea. Sana on tullut suomalaiseen merenkulun sanastoon ruotsin kielen sanasta ’dykdalb’. Ruotsin kieleen sana puolestaan on tullut ilmeisesti joko hollannin tai saksan kielestä.

Sörnäisten satama toimi Sompasaaressa vuoden 2008 loppuun asti. Voisi siis kuvitella, että tihtaali on otettu talteen sieltä.

Sörnäisten satama oli Helsingin Sörnäisissä Kruunuvuorenselän rannalla vuosina 1863–2008 toiminut satama. Se jäi pois käytöstä 24. marraskuuta 2008, jolloin sen toiminnot siirrettiin Vuosaaren satamaan. Alueelle jää ainoastaan Hanasaaren voimalaitoksen hiilisatama.

Jotain tietoa löytyy myös Etelä-Suomen aluehallintoviraston dokumentista, joka on päivätty 19.8.2010. Sörnäisten satamassa on siis ollut tihtaalilaituri.

Sompasaaren laiturialtaan haraustasoa syvennetään nykyisestä haraustasosta
MW2008 -9,2 m haraustasoon MW2008 -9,6 m. Nykyinen tihtaalilaituri altaan pohjoispäässä puretaan.

Sörnäisten sataman tihtaalilaituri on tässä Helsingin kaupunginmuseon vuoden 1999 arkistokuvassa vihreän laivan vasemmalla puolella oleva kevyt laituri. Kuten nimimerkki Jjussi tämän artikkelin kommenteissa huomautti, nuo tihtaalit ovat kuitenkin nelijalkaisia, kun Kalasatamanpuiston tihtaali on kolmijalkainen.

Kalasatama365 Sörnäisten satama HKMS000005_km002mk3

tihtaali Kalasatama365 Sörnäisten satama HKMS000005_km002mk3

Tihtaalin salaisuus paljastui

Aloitin tihtaalista keskustelun myös Facebookin Kalasatama-ryhmässä. Tuossa Facebook-keskustelussa Jere Saarikko ystävällisesti kertoi tihtaalin salaisuuden:

”Tihtaalituki löytyi Hanasaarenlaiturilta voimalan kohdalta rannalle nostettuna. Ehdotimme kavereitteni kanssa kaupungille, että voisiko sitä hyödyntää puistossa muistumana satamatoiminnasta. Suunnittelijat saivat selville, että se on peräisin Suomenlinnasta, josta se oli poistettu vaurioituneena ja sijoittivat sen puistoon.”

Kalasatamanpuiston tihtaali on entinen Suomenlinnan huoltolaiturin tihtaali, kuten tuossa 16.7.2014 päivätyssä Suomenlinna.fi:n uutisessa kerrotaan:

Huoltolaiturin tihtaali korjataan
Suomenlinnan huoltolaiturin kaatuneen tihtaalin tilalle rakennetaan uusi, ja samalla kahden nykyisen tihtaalin varustusta kunnostetaan. Työn tilaajana ja rakennuttajana on HKL-infrapalvelut, ja urakoitsijana toimii Suomen Vesityö Oy.

Työt alkavat heinäkuun loppupuolella, viikolla 30. Työ valmistuu loppusyksystä 2014. Korjaustyöt eivät vaikuta huoltolautan liikennöintiin.

Kiitos kaikille salapoliisintyöstä! 🙂

9 Comments Lisää omasi

  1. JJussi sanoo:

    http://kartta.hel.fi/ palvelusta näemme ilmakuvista, että tuo meidän tihtaali on ollut ”varastoituna” 2014 voimalaitoksen laiturilla Lat:60.182374° Lon:24.971640°. Luulisi, että se ei ole tullut siihen kaukaa. Kuvasta http://blog.sunell.fi/wp-content//2009/07/voimala2.jpg näemme, että kaikki tihtaalit siinä pois puretussa laiturissa, johon viittaa ovat vähintään neli jalkaisa (suurimmassa osassa on enemmän jalkoja). Vielä en ole varmuudella löytänyt tuota tihtaalia ilmakuvista, mutta jalat kertovat että se on ollut vedessä oleva.

    Liked by 1 henkilö

    1. Joni Kantonen sanoo:

      Kiitos lisätiedoista. Voisikohan tämä kolmijalkainen tapaus olla kuitenkin irroitettu tuollaisesta isommasta ryhmästä..?

      Tykkää

      1. JJussi sanoo:

        Ei mielestäni, koska nuo tihtaalit (niin kuin tämä meidän tapauskin) ovat kerralla muotoon valettuja betoni möykkyjä, joten niitä ei voi pilkkoa pienemmiksi. Tuli vain mieleen, että onko tuo välttämättä kalasataman satamasta.. Siinähän sanotaan vain että se on ollut käytössä satamassa. 😉

        Liked by 1 henkilö

      2. Joni Kantonen sanoo:

        Tuossa tihtaalissa yksi reuna näyttää polttoleikatulta, siksi ajattelin jos se olisi isomman möhkäleen yksi uloke.

        Totta että missään ei puhuta Sörnäisten satamasta. Olisi vaan outoa, että viereisiä tihtaaleja ei olisi käytetty vaan se olisi tuotu jostain kauempaa.

        Tykkää

  2. JJussi sanoo:

    Se tumma läikkä on lepuuttajan jälki. Ongelma on vain se, että laiturit ja tihtaalit alueelta purettiin käytännössä 2010 ja vasta 2014 tuo tihtaali ilmestyi tuonne rannalle kyljelleen..

    Liked by 1 henkilö

    1. Joni Kantonen sanoo:

      Facebookissa joku tietää nyt kertoa seuraavaa: ”Tihtaalituki löytyi Hanasaarenlaiturilta voimalan kohdalta rannalle nostettuna. Ehdotimme kavereitteni kanssa kaupungille, että voisiko sitä hyödyntää puistossa muistumana satamatoiminnasta. Suunnittelijat saivat selville, että se on peräisin Suomenlinnasta, josta se oli poistettu vaurioituneena ja sijoittivat sen puistoon.”

      Tykkää

  3. Heli Honkala sanoo:

    Hyvä Joni Kantonen ja ystävät, kun saitte näin jännittävän muistomerkin säilytettäväksi puistoon. Siinä voisi olla lasten kiipeilyteline tai karusellikin. Harvoin nykyaikana saa ihailla aitoa historiaa, ihanan ruosteisena vielä. Kiitos teille vielä!

    Liked by 1 henkilö

  4. fane sanoo:

    muistan sörnäisten vanhan sataman oikein hvin 1990-l puolivälistä 1991-1994

    Tykkää

Jätä kommentti